woensdag, december 17, 2008

Smile ...........
Vandaag ben ik weer naar Sven, mijn student tandheelkunde op de Radboud in Nijmegen, geweest om de laatste voorbereidingen voor mijn twee kronen te laten uitvoeren. Het is nog een ingewikkeld karwei. Vorige keren zijn eerst de vullingen vernieuwd en de twee tanden voor de kronen op maat gemaakt. Ook heb ik vorige keer al een brugje met twee tijdelijke kronen geplaatst gekregen. Dat moest er vandaag weer even uit, want ik moest "happen" om de juiste plaats en omvang van de tanden te krijgen voor het maken van de definitieve kronen. Niets wordt aan het toeval overgelaten: 2 x happen bovengebit waar de kronen moeten komen, 1x happen ondergebit en verder nog een wasafdruk van de twee tanden. Ook werd de juiste kleur bepaald (ik dacht c3 en c4). Tot slot werd het brugje weer geplaatst en met cement vastgezet. Nu gaan alle gegevens naar het laboratorium en die maken een eerste opzet van het metalen gedeelte van de kronen. Half januari moet er gepast worden en eventueel bijgewerkt. Als de metalen delen klaar is, worden die daarna met een porseleinen afdekking voor plaatsing gereed gemaakt. Zo eind januari kan ik dan extra gaan smilen...... De hele operatie is volgens de deskundigen zelfs voor dit zeventigjarig gebit nog de moeite waard en over de prijs praten we maar niet!
Posted by Picasa