zondag, oktober 29, 2006


Een heel oude wens vervuld ...
Al meer dan 40 jaar had ik de wens een echte icoon te verkrijgen. Niet een moderne of erg grote of dure, nee wel een orginele die ook ooit als gebedsicoon is gebruikt. Vele tientallen heb ik in mijn handen gehad, maar nog nooit is het ervan gekomen.
Nu waren we twee weken geleden in Dortrecht en daar zag ik in een etalage enkele iconen. Natuurlijk ben ik naar binnen gegaan en zag daar, naast een aantal prachtige maar dure exemplaren een klein exemplaar (14 x 17 cm) waar ik onmiddellijk enthousiast over was. Toen ook de prijs zeer acceptabel was en Wies geen bezwaren had , was het zover.
In de kamer hangt nu een oude Russische icoon uit de 19e eeuw, waarvan het grootste deel van het geschilderde paneel afgezet is door een gegraveerde zilveren plaat. Alleen de hoofden en de handen zijn zichtbaar. Dit werd gedaan om degene, die de icoon gebruikte als inspiratie voor gebed, niet afgeleid te laten worden door alle versierselen er omheen.
Ik ben er erg blij mee en elke keer als ik er naar kijk, ben ik een beetje ontroerd.